perjantai 23. syyskuuta 2011

Panda läpsäytti ?


Huitaisiko Googlen Panda käpälällään? En osaa sanoa mutta tarkemmin tarkasteltuna se voisi olla totta. Hakusanat joilla aiemmin parhaiten korvertoinut sivusto löytyi, on nyt kadonnut kuin pieru saharaan googlen hakutuloksista :). Alku olikin aika raisu, onnistuin nyt viime päivinä saamaan muutaman todella hyvän PR rankatun sivuston backlinkin. Voisiko se olla syynä? Google saa tietysti tehdä omistamallaan hakukoneellaan mitä se itse parhaaksi näkee. Tälläinen läpsäys voi tosin vaikuttaa myös jopa adsense tilin olemassa oloon, onhan sekin Googlen. Ja se ei olisi enää niin mukava juttu.

Vaikuttaako läpsäykseen se, että sivusto oli Googlen omistamalla blogspot.com sivulla eikä omassa domainissaan? Ehkä sivu oli/on Pandan mielestä MFA (made for adsense) tai sillä ei ollut sisältöarvoa tms.?


Ehkä olet kuullut jo aiemminkin Google Pandasta ja sen läpsäyksestä? Niille jotka eivät ole, tässä vähän tarinaa siitä. Huhtikuun 22 oli se päivä kun Google esitteli uuden suuren muutoksen algoritmissään  kuinka se rankkaa sivustoja! Tuon päivän jälkeen, statistiikan mukaan näytti siltä kuinka 12% hakutuloksista oli keinotekoisia ja kävijämäärät puolittuivatkin monella sivustolla.

Muutama seikka, joidenka mukaan Google voi pitää sivustoa heikkolaatuisena ja se voi taas aiheuttaa Pandan läimäisyn:

• Prosentuaalisesti iso määrä kopioitua sisältöä. Tämä voi liittyä sivuun, saittiin tai molempiin. Saittitasolla se vaikuttaa ymmärrettävästi kaikkien sivujen evaluointiin.
• Vähäinen määrä originellia sisältöä.
• Prosentuaalisesti suuri määrä sivuja ilman ainutlaatuista originellia sisältöä.
• Suuri määrä sisältöön liittymätöntä mainontaa (eivät kuulu samaan kategoriaan kuin hakusanat, joilla sivulle tullaan), ja ne on sijoitettu erityisesti sivun ylälaitaan.
• Sivun sisältö (ja otsikko) ei ole sama kuin mitä hakusanat antavat ymmärtää.
• Luonnotonta kielenkäyttöä, jolla saadaan hakukoneoptimoitua sivua "raskaalla kädellä". Esimerkiksi jonkin sanan mainintaa on liioiteltu todella paljon tai muuta ‘ylioptimointia’ jossa on käytetty itseristiriitaisia (oksymoron) lauseita.
• Suuri bounce rate eli sivulta välittömästi poistumisia prosentuaalisesti.
• Lyhyet vierailuajat sivulla tai saitilla.
• Prosentuaalisesti vähäinen kävijämäärä joka palaa sivulle uudestaan.
• Alhainen CTR % eli sivun tai saitin napsautussuhde.
• Usein toistuvia tekstejä prosentuaalisesti eli samoja lauseita saman saitin sivuilla.
• PR luokitukseltaan alhaisia tai kokonaan ilman sitä olevilta sivuilta backlinkkejä sivulle tai saitille (määrällisesti tai prosentuaalisesti).
• PR luokitukseltaan alhaisia merkityksettömiä linkkejä sivulle tai saitille sosiaalisesta mediasta ja muilta sivuilta.

Tässä erinomainen artikkeli aiheesta

Tänään on kävijöitä ollut aika hiljaisesti, vain 25. Google Analyticsin avulla selviää miten sivulle on päädytty ja siellä on mainittu myös kolme eri hakusanaa, jotka ovat tuottaneet vierailun. Kun itse käytän näitä sanoja Googlen haussa, en kuitenkaan löydä sivuani miltään hakutulos sivulta? Outoa?
No, onko Pandan isku lopullinen? Siitäkin löytyy paljon ristiriitaista tietoa.
Toisilla sivusto on noussut jaloilleen ja toiset ovat taas päätyneet parjaamaan
Googlea asiasta ympäriämpäri internettiä. Tosia asia on kuitenkin se että Google omistaa hakukoneensa ja saa siten kontrolloitua aika mahtavasti netin sisältöä, tai ainakin siellä suoritettuja hakutuloksia ja niitähän käyttää kaikki. Sanoisin että ei mikään hirveän huono asema :)

 Ja odotetusti Google tahkoaa hilloa kehittäjilleen Larrylle ja Sergeylle joka sekunti 691.27$ :)

No mitäpä sitä miettimään sen kummemmin, Affiliate puolelta on tänään kilahtanut tilille ~20€.
Tarkkaillaan kuinka äijän oikein käy :)

Viikonloppuja!

EDIT: Koko eilisen päivän kävijäsaldo jäi alle 50. Lisäksi neljällä eri hakusanalla on sivulle tultu? Kuinka se on mahdollista jos sivua ei näy edes missään hakutuloksissa? Any clue?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti